28 AB ülkesi genelinde 100 Euro karşılığı satın alınan mal ve hizmet sepetinin 53 Euro karşılığı Türk Lirası ile satın alınabildiği Türkiye’nin, lokanta ve otellerde 63 olan fiyat düzeyi endeksi puanıyla da, AB ülkelerinden yüzde 37 daha ucuz olduğu belirlendi.
Fiyat düzeyi endeksi, ülkelerin ulusal para birimlerinin karşılaştırmalı olarak döviz kuruna göre alım gücünün göstergesi olarak tanımlanıyor. Bir ülkenin fiyat düzeyi endeksi, 100’den büyük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre “pahalı”, 100’den küçük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre “ucuz” olarak ifade ediliyor.
Türkiye’nin genel endeks puanı 53
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), AB İstatistik Ofisi’nin (Eurostat) karşılaştırmalı araştırmasından yola çıkarak, Satınalma Gücü Paritesi (Hanehalkı Nihai Tüketim Harcamaları), 2017 verilerini açıkladı.
28 AB üyesi ülke, 3 Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA) ülkesi (İsviçre, İzlanda ve Norveç), 5 aday ülke (Türkiye, Makedonya, Karadağ, Sırbistan ve Arnavutluk) ve 1 potansiyel aday ülkeyi (Bosna-Hersek) kapsayan araştırmanın 2017 yılı sonuçlarına göre Türkiye’nin tüketim mal ve hizmetlerine ilişkin fiyat düzeyi endeksi 53 oldu. Bu değer, AB genelinde 100 Euro karşılığı satın alınan aynı mal ve hizmet sepetinin, Türkiye’de 53 Euro karşılığı Türk Lirası ile satın alınabileceğini gösterdi.
Eurostat’ın araştırmasına göre, 37 ülke arasında tüketim mal ve hizmetlerinde en pahalı ülke, 166 endeks puanıyla İzlanda iken, en ucuz ülke 47 ile Makedonya oldu.
Türkiye’de en pahalı kalem ulaşım
Türkiye’nin fiyat düzeyi endeksi alt gruplar itibarıyla incelendiğinde, kişisel ulaşım araçları endeksi 105 oldu. Böylece söz konusu gruba ait fiyat düzeyinin AB ülkelerinin ortalamasının yüzde 5 üzerinde olduğu görüldü.
Diğer alt gruplardan tüketici elektroniği endeksi de 89 ile diğer alt gruplara nispeten daha yüksek bir değer aldı.
Türkiye’nin gıda ve alkolsüz içecekler endeks değeri 79, alkollü içecekler ve tütün endeksi 77 olarak belirlenirken, buna karşılık lokanta ve oteller endeksi 63 oldu ve bu grupta fiyat düzeyinin diğer alt gruplara göre düşük olduğu gözlendi. Giyim grubunda ise Türkiye, 54 endeks değeri ile karşılaştırmalarda yer alan 37 ülke arasında en düşük endekse sahip ülke oldu.
Çalışmada kapsanan mal ve hizmet gruplarının içerikleri şöyle:
Gıda ve alkolsüz içecekler: Ekmek ve tahıllar, et, süt, yumurta, meyve, sebze, su, meyve suyu ve diğer alkolsüz içecekler,
Alkollü içecekler, sigara ve tütün: Şarap, bira, vb. alkollü içecekler, sigara ve tütün ürünleri,
Giyim: Kumaşlar, erkek, kadın, çocuk ve bebek giyim eşyaları,
Tüketici elektroniği: Televizyon, ses ve görüntü kaydeden ve oynatan cihazlar, bilgisayarlar vb.,
Kişisel ulaşım araçları: Motorlu araçlar, motosiklet ve bisikletler,
Lokanta ve oteller: Yiyecek ve içecek hizmetleri, konaklama hizmetleri.