Türkiye Restoran Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği’nin (TURYİD) düzenlediği Global GastroEkonomi Zirvesi, sektörde Türkiye ve dünyadan birçok ismin katılımıyla gerçekleşti.
Türk Gastronomisi için yeni bir aşama olarak görülen GastroEkonomi Zirvesi, İstanbul Lütfi Kırdar Kongre Merkezi’nde yapıldı. Ekonomi Bakanlığı ile Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin desteklediği zirvede “uluslararası markalaşma ve ekonomik büyümenin sırları” açıklandı.
TURYİD Başkanı Kaya Demirer’in açılış konuşmasıyla başlayan zirve, Kalkınma Bakanı Lütfi Elvan ve Kültür ve Turizm Bakanlığı Bakan Yardımcısı Hüseyin Yayman’ın konuşmalarıyla devam etti.
Zirvenin açılışında konuşan Kalkınma Bakanı Lütfi Elvan, “Kültürel etkileşim sayesinde gastronomi günden güne gelişiyor. Gastronominin ekonomiye olan etkisi çok büyük. Biz gastronominin katma değeri yüksek çok önemli bir kalkınma unsuru olduğunun farkındayız ve buna göre çalışmalar yapıyoruz” dedi.
Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Hüseyin Yayman da, zirvenin İstanbul’da yapılmasının önemine işaret ederek, “Napolyon’un dediği gibi dünya tek bir ülke olsaydı başkenti İstanbul olurdu. Biz artık Türkiye’nin sadece deniz kum güneş olarak anılmasını istemiyoruz. Biz turizmimizi çeşitlendirmek istiyoruz” diye konuştu.
Zirvede ‘Merkezi Yönetimin Gastronomi Vizyonu’ başlıklı ilk oturumun sunuculuğunu yapan şef ve girişimci Vedat Başaran, ‘GastroEkonomi’ kelimesi üzerinde durarak, ekonominin kucaklayıcı olduğuna vurgu yaptı. Başaran, “İnsana değer yaratan bütün organizasyonlar kültürel bir etkinlik adı altında toplanıyor. Kültür Turizm ve Bakanlığı gastronomi sektörüne güzel bir ışık yaktı, umarım bunu değerlendirebiliriz” ifadelerini kullandı.
Global GastroEkonomi Zirvesi’nde ‘Türkiye’de Gastronomiye Yatırımın Analizi’ başlıklı oturumun moderatörlüğünü Doğuş Yayın Grubu-Ekonomi Grup Başkanı Servet Yıldırım yaptı. Oturumda sektörün başarılı girişimcileri; d.ream CEO’su Levent Veziroğlu, BigChefs Kurucu Ortak&CEO’su Gamze Cizreli ve The Abraaj Group Genel Müdürü Mehmet Kalay, yatırım konusundaki deneyimlerini paylaştılar.
Zirvede konuşan Basque Culinary Center Genel Müdürü Joxe Mari Aizega da, “Gastronomi artık stratejik bir sektör olarak görülüyor. Gastronominin ekonomik ve sosyal alanda ilerlemek için önemli bir sektör olduğunun herkes farkında. Bu stratejik sektör için eğitim önemli. Dolayısıyla biz de bunun için Basque Culinary Center’ı kurduk ve Ar-Ge çalışmalarımız ise kurduğumuz laboratuarlarda gerçekleştiriliyor. İnovasyon benim için gelecek demektir” dedi.
Yatırımcılık konusundaki fikirlerini paylaşan Midpoint Kurucu Ortağı Ayhan Çarıkçılar, konuşmasında “Başarı için topyekün bir seferberlik gerekmektedir” derken, Öztiryakiler Murahhas Üyesi Tahsin Öztiryaki de turizm ve gastronominin bugüne kadar gösterdiği gelişim hakkında açıklamalarda bulundu. Öztiryaki, “Globalleşebilmek için kendi ürünümüze ve şefimize güvenmeliyiz” ifadelerini kullandı.
Coğrafi işaretli ürünler hakkında bilgiler veren Metro Toptancı Market Türkiye Satınalma Direktörü Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Altaç da, “Yerel değerlerimiz hepimize aittir” diyerek, Metro olarak yerel değerlere sahip çıktıklarını kaydetti.
“Türkiye önemli bir altyapıya sahip”
GastroEkonomi Zirvesi’nde dijitalleşme hakkında bir sunum gerçekleştiren Unilever Food Solutions Türkiye Orta Asya ve İran Genel Müdürü Önder Arsan ise Türkiye olarak önemli alt yapıya sahip olduğumuzu ve bunun değerlendirilmesi gerektiğini söyledi.
‘Özgün Bölgelerle Globalleşme’ başlıklı bir sunum yapan Yemek Kültürü Yazarı ve Şef Ömür Akkor da, geçmişten günümüze Anadolu mutfağının serüveni hakkında bilgiler verdi, Doğu mutfağının korunması gerektiğini vurguladı.
Özyeğin Üniversitesi Le Cordon Bleu Türkiye Direktörü Defne Ertan Tüysüzoğlu ise zirvede ‘Eğitimle Gelen Ar-Ge Etkisi’ temasıyla bir sunum gerçekleştirdi. Fransa ve Türkiye mutfak sanatları eğitimine değinerek Le Cordon Bleu eğitimi hakkında bilgiler veren Tüysüzoğlu, “Gastronomi öğrencilerine Ar-Ge Altyapısını sağlamak adına multi-disipliner bir eğitim verilmesi ve öncelikle ortak mutfak dilini bilinmesi gerekiyor” diye konuştu.
TURYİD Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Köktürk Koralı ile ‘Evrensel Gastronomi Dünyasını Ne Kadar Tanıyoruz?’ başlıklı bir söyleşi gerçekleştiren İstanbul Yiyecek İçecek Grubu (İYİG) Kurucu Ortağı Mehmet Gürs de, gastronominin dev bir ekonomi olduğunu, ancak bu konudaki uygulamaların yetersiz olduğunu ifade etti.
Zirve sponsorluğunu Troy’un, öncü sponsorluğunu ise Unilever Foods Solutions, METRO ve Coca Cola’nın yaptığı Global GastroEkonomi Zirvesi, TURYİD Başkanı Kaya Demirer’in kapanış konuşmasıyla son buldu. “Türkiye’nin yeme-içme endüstrisinin bugün tarihi yazıldı. Bu yüzden çok heyecanlı ve gururluyum” diyen Demirer, tüm sponsorlara ve konuşmacılara teşekkür etti.
Kaynak: Foodinlife