30
MAR
2018

Hızlı tüketimde 2017 yılı ciro artışı %14

Dünyanın önde gelen araştırma şirketi Nielsen, 2017 Yılı FMCG (Paketli Hızlı Tüketim Ürünleri) Perakende ve Alışverişçi Trendleri Raporu’nu açıkladı. Nielsen Perakende Paneli verilerine göre Hızlı Tüketim Ürünleri pazarı (FMCG), 2017’de bir önceki yıla göre %14 oranında bir ciro büyümesi kaydetti.

Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, 2017 yılındaki %14’lük büyümenin 9 puanının fiyat değişiminden kaynaklandığını, hacim artışının ise toplam büyümeye 5 puanlık katkı sağladığını söyledi. Şekerel, özellikle dondurulmuş gıda, cilt bakım ürünleri, deodorant, beyaz peynir, bebek mendilleri, paketli ekmek, hazır puding, keyif peynirleri, Türk kahvesi ve kuruyemiş kategorilerinin hacim büyümesi bakımından öne çıkan kategoriler olduğunun altını çizdi.

Toplam büyümeye yeni ürünlerin katkısı ise 10 puan oldu. Gıda ve içecek grubunda cips, dondurma, ketçap & mayonez, kahvaltılık gevrek, çikolata kaplama ve kuruyemiş; temizlik ve kişisel bakım grubunda ise şampuan & saç kremi, cilt bakım ürünleri, bulaşık deterjanları ve diş macunu bu trende katkı sağladı.

Nielsen Türkiye Perakende Hizmetleri Direktörü Tamer Gülsaç da, ülkemizde yaklaşık 225 bin FMCG perakende alışveriş noktası olduğunu, son 12 yılda modern kanaldaki mağaza sayısı yaklaşık 4 katına çıkarken, geleneksel noktaların ise güç kaybettiklerini bildirdi. Gülsaç, “Son 3 yılın rakamlarına göre, ulusal zincirler %26, indirim marketleri %64 ve lokal zincirler %14’lük mağaza sayısı artışı gösterdi.” dedi.

Toplam pazar ciro büyümesinin %14 olarak gerçekleştiği 2017 yılında modern kanal öne çıkarken, özellikle indirim marketlerinin de dahil olduğu küçük süpermarketler %26, parfümeri zincirleri ise %34 büyüme göstererek, toplam içerisindeki ağırlıklarını artırdı.

Gıda ve içecek fiyatlarındaki değişimlere ilişkin verileri de paylaşan Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, “2017 Aralık ayı toplam süpermarket enflasyonu, bir önceki yılın Aralık ayına göre %12,8 olarak gerçekleşti. Gıdada özellikle yağlar ve süt ürünleri, enflasyonu yukarı çeken kalemler oldu.” ifadesini kullandı.

Artan fiyatların tüketicide yansıma bulduğunu ve sonuç olarak tüketicilerin promosyona daha fazla duyarlılık gösterdiklerini belirten Nielsen Türkiye Müşteri Hizmetleri Direktörü Yankı Yalçın ise “Tüketiciler arasında gıda fiyatları için artış algısı 2016’dan 2017’ye çok ciddi bir yükselişle %69’dan %90’a çıktı. Promosyon duyarlılığı da %58’den %84’e yükseldi. Tüketicilerin düşük birim fiyat için daha büyük paket almaya başladıkları ve ucuz markalara artan oranda yöneldiklerini de gözlüyoruz. Artan fiyatların da etkisiyle fiyat indirimleri en çok tercih edilen promosyon olarak öne çıkıyor” dedi.

Nielsen raporuna göre, kategorilerin gramaj değişimlerine bakıldığında enerji içecekleri, bebek mendilleri, kuruyemiş, şampuan, bisküvi ve ayran gibi kategorilerde büyük gramaja geçiş; bebek bezleri, gazlı içecekler, margarin, salça, çay ve süt kategorilerinde küçük gramaja geçiş trendi göze çarpıyor. Genel olarak büyük/küçük gramaj dengesi göz önünde bulundurulduğunda ise büyük gramajların ciro payı %65 olarak öne çıkıyor.