Türkiye’de ev dışı tüketim pazarı, geçen yıl 50 milyar liralık büyüklüğe ulaştı. Türkiye’de bir kişi ev dışı tüketime yıllık 650 TL (250 dolar) harcarken; bu rakam Avrupa’da 2 bin 335 TL (890 dolar), ABD’de ise 5 bin 660 TL (2 bin 150 dolar) düzeyinde bulunuyor.
Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER), Ipsos Araştırma Şirketi ortaklığıyla hayata geçirdiği Food Service Monitor 2014 adlı ev dışı tüketim pazarı araştırmasının sonuçlarını, 25-28 Mart 2015 tarihleri arasında üçüncüsü düzenlenen EDT EXPO öncesinde İstanbul’da gerçekleştirdiği toplantıda açıkladı.
Türkiye’nin 7 büyük ilinin 81 ilçesindeki 2 bin 751 sokak ve 92 bin 743 Ev Dışı Tüketim noktasında yapılan araştırmaya göre, 2014 yılsonu itibariyle ev dışı tüketim harcaması 50 milyar liraya yükseldi. Türkiye’de bir kişinin ev dışında yaptığı ortalama yıllık harcama 650 TL (250 dolar) iken; bu rakam Avrupa’da 2 bin 335 TL’ye (890 dolar), ABD’de ise 5 bin 660 TL’ye (2 bin 150 dolar) ulaştı.
Araştırmanın yapıldığı Ankara, İstanbul, İzmir, Bursa, Muğla, Antalya ve Adana’nın, ev dışı tüketim pazarının yaklaşık %70’ini kapsadığı tahmin ediliyor. Ev dışı tüketim harcamasının %41’i İstanbul’da, %19’u Antalya’da, %13’ü İzmir’de ve %11’i Ankara’da yapılıyor.
ETÜDER Başkanı Melih Şahinöz, Ipsos iş birliği ile gerçekleştirdikleri araştırmanın Türkiye ev dışı tüketim sektörünü inceleyen tek ve en kapsamlı çalışma olduğunu söyledi. Hayata geçirdikleri uygulamalarla kayıt dışı ve merdiven altının önüne geçtiklerini dile getiren Şahinöz, “Önceliğimiz; sektörel standartları yükseltmek ve denetlemek, kayıt dışı ekonomi ile mücadele etmek ve sektörün mevzuat oluşumuna aktif katılım sağlamak. Standartlarımıza uymayan kuruluşları üyelikten çıkartıyoruz. ‘Tarladan çatala güven köprüsü’ sloganıyla insanların sağlıklı beslenmelerine katkı sağlamaya devam edeceğiz.” dedi.
Türkiye’de son yıllarda değişen yaşam tarzlarının ev dışı tüketim pazarını hızla büyüteceğine işaret eden Şahinöz, “Sektör ortalama her yıl yüzde 10-15 büyüyor. Dünya da sektörün büyüklüğü 2.58 trilyon avro. ABD’de 1.8 trilyon TL ile Türkiye’nin 37 katı, Avrupa pazarı ise 1.4 trilyon TL ile Türkiye’nin 29 katı büyüklüğünde. Harcama oranlarına baktığımızda, sektörün daha çok gelişeceğini görüyoruz.” diye konuştu.
ETÜDER-Ipsos ortaklığıyla 92 bin 743 ev dışı tüketim noktasında yapılan araştırmadan çıkan bazı çarpıcı sonuçlar ise şöyle:
-Ev dışı tüketim harcamalarının %57’si gıda, %19’u alkollü içecekler, %18’i alkolsüz içecekler, %6’sı ise temizlik malzemelerinden oluşuyor.
-Ev dışı tüketim harcamalarının neredeyse yarısı restoranlar ve fast food mekanlarında yapılıyor. Tüketimin %26’sı restoran, %22’si fast food, %17’si otel, %7’si cafe, %7’si eğlence, %5’i pastane, %4’ü eğitim kurumu, %4’ü büfe/kiosk, %8’i de diğer mekanlarda gerçekleştiriliyor.
-Hafta içi yeme-içme mekanlarına günlük ortalama 140-150 kişi uğruyor. Hafta sonları ise bu rakam %25 artıyor.
-Türkiye’de insanların %65’i arkadaşlarıyla yeme-içme yerlerine gidiyor, %83’ü alışveriş merkezlerinde zaman geçiriyor, %21’i kahvehane-kıraathaneye gidiyor.
-7 il içinde ev dışında tüketilen suyun en ucuz olduğu şehir Adana, en pahalı il ise Muğla.
– Su fiyatlarının en yüksek olduğu yer oteller, en ucuz olduğu yer ise okullar.
-İstanbul’un Asya yakasında, Avrupa yakasına göre günde ortalama 70 bardak daha fazla çay tüketiliyor.
-Bir çay bahçesi-kahvehanede günde ortalama 302 bardak çay içiliyor.
-Son yıllarda sayıları hızla artan çiğköfteci sayısı ise 7 ilde 4 bin civarında. Çiğköftecilerin üçte ikisi İstanbul’da, bunların da %41’i Avrupa yakasında bulunuyor.
-Ev dışı tüketimde alkollü içecekler kategorisinde %40 ile birinci sırayı alan birayı, %29 ile rakı, %8 ile viski takip ediyor.