ETÜDER’in gerçekleştirdiği ev dışı tüketim pazarı araştırmasına göre Türkiye’de ev dışı tüketim harcamaları 50 milyar lirayı buldu. Türkiye’de bir kişi ev dışı tüketime yıllık 650 TL (250 $) harcarken; bu rakam Avrupa’da 2 bin 335 (890$), ABD’de ise 5 bin 660 TL’ye (2.150$) ulaştı. ‘Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği’ (ETÜDER), Ipsos Araştırma Şirketi ortaklığıyla hayata geçirdiği Food Service Monitor 2014 adlı ev dışı tüketim pazarı araştırmasının sonuçlarını İstanbul’da gerçekleştirdiği toplantıda açıkladı.
Türkiye’nin 7 büyük ilinin 81 ilçesindeki 2 bin 751 sokak ve 92 bin 743 Ev Dışı Tüketim noktasında yapılan araştırmaya göre,2014 yıl sonu itibariyle ev dışı tüketim harcaması 50 milyar liraya yükseldi. Türkiye’de bir kişinin ev dışında yaptığı ortalama yıllık harcama 650 TL (250 $) iken; bu rakam Avrupa’da 2 bin 335 (890$), ABD’de ise 5 bin 660 TL’ye (2.150$) ulaştı.
Ev dışı toplam tüketim harcamasının yüzde 41’i İstanbul’da, yüzde 19’u Antalya’da, yüzde 13’ü İzmir’de ve yüzde 11’i Ankara’da yapılıyor. Araştırmanın yapıldığı Ankara, İstanbul, İzmir, Bursa, Muğla, Antalya, Adana’nın ev dışı tüketim pazarının yaklaşık yüzde 70’ini kapsadığı tahmin ediliyor. ETÜDER Başkanı Melih Şahinöz, Ipsos iş birliği ile gerçekleştirdikleri araştırmanın Türkiye ev dışı tüketim sektörünü inceleyen tek ve en kapsamlı çalışma olduğunu belirtti. Hayata geçirdikleri uygulamalarla kayıt dışı ve merdiven altının önüne geçtiklerini dile getiren Şahinöz, ”Önceliğimiz, sektörel standartları yükseltmek ve denetlemek, kayıt dışı ekonomi ile mücadele etmek ve sektörün mevzuat oluşumuna aktif katılım sağlamak. Standartlarımıza uymayan kuruluşları üyelikten çıkartıyoruz. Yola çıktığımız, “Tarladan çatala güven köprüsü” sloganıyla insanların sağlıklı beslenmelerine katkı sağlamaya devam edeceğiz” dedi.
Türkiye’de son yıllarda değişen yaşam tarzlarının ev dışı tüketim pazarını hızla büyüyeceğine işaret Eden Şahinöz, “Sektör ortalama her yıl yüzde 10-15 büyüyor. Dünya da sektörün büyüklüğü 2.58 Trilyon Euro, ABD’de 1.8 Trilyon TL, Türkiye’nin 37 katı, Avrupa pazarı ise 1.4 Trilyon TL ile Türkiye’nin 29 katı büyüklüğünde. Harcama oranlarına baktığımızda sektörün daha çok gelişeceğini görüyoruz” diye konuştu.
Su Da En Ucuz Adana En Pahalı Muğla
ETÜDER tarafından 92 bin 743 ev dışı tüketim noktasında yapılan araştırmadan çıkan çarpıcı sonuçlar ise şu şekilde:
-Ev dışı tüketim harcamalarının yüzde 57’i gıda, yüzde 19’u alkollü içecekler yüzde 18’i alkolsüz, yüzde 6’i ise temizlik malzemelerinden oluşuyor.
-Ev Dışı Tüketim harcamalarının neredeyse yarısı Restoranlar ve Fast Food mekanlarında yapılıyor. Tüketimin, yüzde 26’sı restaurant, yüzde 22’si fast food, yüzde 17’si otel, yüzde 7’si cafe, yüzde 7’si eğlence, yüzde 5’i pastane, yüzde 4 eğitim kurumu, yüzde 4 büfe/kiosk, yüzde 8’de diğer mekanlarda gerçekleştiriliyor.
-Hafta içi yeme-içme mekanlarına günlük ortalama 140-150 kişi uğruyorken, hafta sonları ise bu rakam yüzde 25 artıyor.
-Türkiye’de insanların; yüzde 65’i arkadaşlarıyla yeme-içme yerlerine gidiyor, yüzde 83’ü alışveriş merkezlerinde zaman geçiriyor, yüzde 21’i kahvehane-kıraathaneye gidiyor.
-7 il içinde ev dışında tükettiğimiz suyun en ucuz olduğu şehir Adana, en pahalı il ise Muğla.
– Su fiyatlarının en yüksek olduğu yer oteller, en ucuz olduğu yer ise okullar
-İstanbul Asya’da Avrupa yakasına göre günde ortalama 70 bardak daha fazla çay tüketiliyor.
-Bir çay bahçesi-kahvehanede günde ortalama 302 bardak çay içiliyor.
-Son yıllarda sayıları hızla artan Çiğköfteci sayısı ise 7 ilde 4 bin civarında. Çiğköftecilerin üçte ikisi İstanbul’da, yüzde 41’i Avrupa yakasında bulunuyor.
-Ev dışı tüketimde alkollü içecekler kategorisinde ise yüzde 40 ile bira birinci sırayı alırken, onu yüzde 29 ile rakı, yüzde 8 ile viski takip ediyor.
Fuara 50 Bin Kişi Bekliyor
ETÜDER’in CNR Holding ile beraber gerçekleştirdiği Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Fuarı (EDT EXPO), 25-28 Mart tarihleri arasında, CNR EXPO İstanbul’da 45 bin metrekarelik alanda organize edilecek. Bu yıl fuara 50 bin ziyaretçi beklediklerini aktaran ETÜDER Başkan Yardımcısı Murat Alıcılar ise “Geçtiğimiz yıl 30 bin kişiyi ağırlamıştık, bu yıl 50 bin kişiyi bekliyoruz. Fuarda 400 marka olacak. EDT EXPO her yıl yüzde 40 oranında büyüyor. Hedefimiz birkaç yıl içinde Rusya, Türki Cumhuriyetler ve Orta Asya’yı kapsayan bölgede alanındaki en büyük fuarı gerçekleştirmek” dedi.
Murat Alıcılar, fuarda gerçekleştirilecekleri özel etkinlikler hakkında şu bilgileri verdi: “Fuar farklı konseptteki dört yarışma gerçekleştirilecek. Osmanlı Mutfağı, Gastrobosphorus Patisserie, Black Box Yarışması ve Üniversiteli Şeflerin Düellosu yarışmaları, göz alıcı bir jüri ekibinin katılımıyla hayata geçirilecek. Yarışmalara, Türkiye’nin seçkin otel, restoran ve pastanelerinin mutfak ekipleri ve üniversiteli şef adayları rekabet için katılacak. Gastronomi dünyasını bir araya getirecek olan yarışmalarla misafirler yepyeni lezzetleri tatma imkanı bulacak. Osmanlı Mutfağı yarışmasında 8 takım; başlangıç, ana yemek ve tatlı olmak üzere üç kulvarda yemek hazırlayacak. Osmanlı mutfağından zengin öğelerin yaşatılacağı yarışmada, sofra düzeni ve sunumlara eşlik eden şerbetler de değerlendirmeye alınacak. Gastrobosphorus Patisserie yarışmasın da ise ‘Çanakkale Zaferi’nin 100. Yıl’ına ithafen çikolatadan heykeller yapılıp sergilenecek.
Geleceğin şeflerini de bir araya getireceğiz. Üniversiteli Şeflerin düellosunda genç yetenekleri bir araya getirecek. Eğitim gören genç yeteneklerin sektöre kazandırılmasına, yaratıcılık ve yeteneklerinin geliştirilmesine hizmet etmeyi hedefleyen yarışmaya katılacak 8 grup, ana yemek ve tatlı olmak üzere 2 öğün hazırlayacak. Black Box yarışması ise, ünü otel ve restoranların ilgi çekici ve etkileyici yarışına sahne olacak.”